Wat is linkbuilding?

Wat is linkbuilding

Linkbuilding. Je hebt het vast wel eens ergens voorbij zien komen. Het is een heel belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie en je zou er eigenlijk al heel erg mee bezig moeten zijn. Tenminste dat is wat iedereen zegt.. Maar wat is het eigenlijk precies?

Linkbuilding is het algehele proces waarbij je hyperlinks van websites naar je eigen website verkrijgt. Een hyperlink (meestal gewoon een link genoemd) is een manier voor gebruikers om tussen verschillende pagina’s op het internet te navigeren. Deze links kunnen intern of extern zijn. Interne links zijn de links tussen de verschillende pagina’s op je website, denk aan bijvoorbeeld de links in de menubalk of een knop die naar een ander deel van de website navigeert, en externe links zijn links van een andere website naar die van jou. Bij linkbuilding focussen we ons voornamelijk op de externe links.

Zoekmachines gebruiken links om het web te doorzoeken; ze crawlen de links tussen afzonderlijke pagina’s op jouw website en ze crawlen de links tussen verschillende websites. Er zijn veel technieken om te linkbuilden en hoewel ze variëren in moeilijkheidsgraad, zijn SEO’s het erover eens dat linkbuilding een van de lastigste onderdelen is van hun werk. Als je een goede linkbuild-professional in dienst neemt of het er zelf heel veel kennis over vergaard kan het je daarom een flinke voorsprong geven ten opzichte van je concurrenten!

Wat doet een zoekmachine met hyperlinks?

Er zijn twee fundamentele manieren waarop de zoekmachines links gebruiken:

  • Om nieuwe webpagina’s te ontdekken
  • Om te helpen bepalen hoe goed een pagina moet scoren in hun resultaten

Zodra zoekmachines pagina’s op internet hebben gecrawld, voegen ze de inhoud van die pagina toe aan hun indexen. Op deze manier kunnen ze beslissen of ze vinden dat een pagina van voldoende kwaliteit is om te ranken voor relevante zoekwoorden (kijk deze video voor een uitleg van Google zelf over hoe het indexeren precies in zijn werk gaat).  Wanneer ze dit beslissen, kijken de zoekmachines niet alleen naar de inhoud van de pagina; ze kijken ook naar het aantal links naar die pagina vanaf externe websites en de kwaliteit van die externe websites. Over het algemeen geldt: hoe meer hoogwaardige websites naar jouw site linken, hoe groter de kans dat je een goede positie in de zoekresultaten verkrijgt.

Kwalitatieve backlinks

De links naar jouw website (ook wel backlinks genoemd) komen in alle soorten en maten voor. Sommige links kunnen op zich zelf al een verandering in jouw zoekmachine resultaten teweegbrengen, terwijl andere links praktisch waardeloos zijn. Maar hoe weet je nou welke links goed zijn voor je SEO? Een backlink is kwalitatief hoog door verschillende factoren:

  • Relevantie
  • Autoriteit
  • Plaats
  • Anchor text

Relevantie

De relevantie van de backlink hangt af van het soort website waar de link vandaan komt en in hoeverre deze relevant is ten opzichte van jouw website. De website van een autodealer zal  veel meer hebben aan een link van Autoweek.nl of menfacts.nl dan een website als reishonger.nl.  Het is dan ook tijdens het linkbuilden belangrijk om elke website met een kritische blik op relevantie te beoordelen.

Why is this relevant to

Autoriteit

De autoriteit van een website wordt bepaald door de hoeveelheid (kwalitatieve) links die een website ontvangt. Als je een link verkrijgt van een website die op zijn beurt ook weer een hele hoop kwalitatieve links ontvangt, wordt deze waarde (in kleine mate) doorgegeven naar jouw website, waardoor jij op jouw beurt weer een autoritair sterkere website ontwikkeld.

Ahrefs is een hele handige tool om te zien hoe autoritair een website is. Zo wordt de autoriteit aangegeven doormiddel van de metric Domain Rating. Dit is een metric die ontwikkeld is door Ahrefs zelf en de kracht weergeeft van het totale backlink-profiel van een website. In onderstaande video wordt goed uitgelegd wat Domain Rating (DR) precies is en wat je kan doen om het te verbeteren:

Plaats

Een link in de footer of partner-pagina van een website is minder relevant als een in-content link in een blog artikel. De AI van zoekmachines als Google herkent het als een webpagina over een bepaald onderwerp gaat. Als jouw link in een artikel over “de beste Autodealers van Amsterdam” is te vinden, zullen zoekmachines je autoriteit geven omtrent dat onderwerp.

Anchortext

De Anchortext is het stukje tekst wat waar een link achter is te vinden. Als voorbeeld; dit is een link naar onze homepage. In deze link is het stukje ‘onze homepage’ de anchortekst. Zoekmachines gebruiken dit (onder andere) om te zien waar de link over gaat. Dit is dus een hele goede mogelijkheid om een zoekmachine te sturen. Als jij gevonden wilt worden op “Autodealer Amsterdam” probeer je links te verkrijgen met het zoekwoord “Autodealer Amsterdam” als anchortext.

Wat is dan de beste manier van Linkbuilden?

We zien veel bedrijfjes die een snelle en goedkope linkbuilding oplossing aanbieden. Deze bedrijven zorgen in korte tijd voor een groot aantal spammy backlinks en laten vaal kwalitatieve links achterwegen. Dit kan zorgen voor een korte kleine boost in de zoekresultaten waardoor het op de korte termijn een succesvolle en goedkope oplossing lijkt. Echter riskeer je een penalty en zullen deze pagina’s het afleggen tegen concurrenten die wel een degelijke linkbuilding-strategie hebben.

Bij Full Potential geloven wij dat diversiteit in het linkprofiel de sleutel is naar goede prestaties in de zoekresultaten. Een kleine hoeveelheid startpagina en low-quality links afgewisseld met sterke en relevante in-content blog links zorgen voor een stevig link profiel wat zorgt voor goede resultaten die tevens ook houdbaar zijn.

AI en linkbuilding

Alhoewel we het verkrijgen van kwalitatief hoge backlinks nog niet volledig van AI af kunnen laten hangen, kunnen we het wel als tool gebruiken. Wij gebruiken de backlink tool van Majestic bijvoorbeeld om met behulp van AI de relevantie van een website te bepalen. Majestic laat precies zien hoe een zoekmachine websites segmenteert op relevantie. De truc is dan ook om websites te vinden met matchende topics en daar links op te plaatsen naar jouw website.

Heb jij hulp nodig met linkbuilding? Wij beschikken over een groot netwerk van influencers en bloggers. Onze professionals hebben jaren ervaring in de wereld van SEO en gebruiken de beste tools om jouw website naar een nieuw niveau te tillen!

Neem gerust contact met ons op via onderstaand contactformulier:

Samenwerken?

Heb jij vragen over online marketing of finance?